Gergely Ferenccel, a Beregszászi iskola szakoktatójával beszélgettünk a villanyszerelő szakma gyakorlati képzéséről.

 

Az iskola tanműhelyét illetően óriási a fejlődés. Az eszközök mennyisége, minősége nagyot változott pozitív irányba az utóbbi időben. Már a Rigó utcán elkezdődött némi fejlődés, de most igazán jó a helyzet. Az ötleteinkhez kapunk támogatást, időt, pénzt ahhoz, amit kitalálunk gyakorló feladatként, vagy vizsgafeladatként. Új, gyakorlati eszközöket is beszereztünk.

Főleg a vizsgáztatás színvonala lett sokkal magasabb, 12 különböző feladatot készítünk elő a vizsgázóknak. Ezek a vizsgaeredmények nem látszateredmények, hanem szavatolják, hogy megfelelően képzett szakember lép ki iskolánkból a munkaerőpiacra. A vizsgák két nagy területe: épületvillamossági szerelés (világítástechnika, jelzőcsengő), és az ipari irányítástechnikák, ipari berendezések szerelése.  Mindkét területről 8-10 feladattípust is kidolgozunk, és ebből 6-6 marad, amiből a diákok a vizsgán tételt húznak. Ez sokkal jobb, mint a régi rendszer, mert így a diákok nem csak azt a négy-öt feladatformát tudják begyakorolni, ami a régi tanműhelyben egyáltalán megvalósítható volt. Most széles spektrumon kell felkészülniük a feladatokra. Az idei éven volt az utóbbi idők legsikeresebb vizsgája, közel 60 diákból csak négyen nem tudták teljesíteni a vizsgafeladatot. A jó eredmény érdekében a diákok nagy része mind tanórán mind tanórán kívül gyakorolt a műhelyben és oldotta meg a különböző típusú feladatokat. Így annak ellenére, hogy a vizsga magasabb színvonalú lett, a diákok mégis jobban megfelelnek a követelményeknek, mert aki bizonyítványt akar szerezni, és utána a szakmájában szeretne elhelyezkedni, az rájön, hogy a sok gyakorlás és munka ennek bizony előfeltétele.

gergely_ferenc.jpg

 

A duális képzésről összességében jó véleményem van. A fiatal tanuló ebben a rendszerben rögtön kenyérkereső emberek közé kerül egy céghez, ahol úgy ismerheti meg a munka világát, ahogy majd tényleg dolgoznia kell. A leszerződött cégek vállalják a tanulók fogadását és képzését, és megfelelő végzettségű szakember áll a tanulók rendelkezésére a gyakorlati képzés során. Talán annyi hátrányát látom ennek a képzésnek, hogy kicsit beszűkül az a paletta, amit a tanulók megismerhetnek. Hiszen a cégek- erőfeszítéseik ellenére-, főleg abba a munkafolyamatba tudják a tanulókat bekapcsolni, ami a cégnél aktuálisan folyik. Ez lehet akár kábelásás is, de régen is volt rá példa, hogy egy-egy gyakorlati helyen a tanuló takarította a műhelyt, söpörte az udvart. Ez is a munka része, és persze mindenki igyekszik, hogy minél többféle munkafolyamatot bemutasson a diákoknak. A nagy cégeknél megismerhetik a legújabb technikákat, mérőhelyeket, hálózatépítést stb.

Az iskolai tanműhely az utolsó évben jó terep arra, hogy az esetleges hiányosságokat pótolja, azokat a területeket is begyakoroltassa a tanulóval, ahol a gyakorlata során kevésbé szerzett jártasságot. Így egy olyan képzett szakember hagyja el az iskolát, aki valós munkakörülmények között szerzett gyakorlati tapasztalatot, és az iskolai oktatással kiegészülve teljes körű, korszerű képzést kapott.

 

A Szakma Kiváló Tanulója Verseny (SZKTV) a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának gondozásra átadott szakképesítésekben a nappali tagozaton végzős tanulók számára megszervezett megmérettetés. A verseny célja a kiemelten gyakorlatigényes szakmák társadalmi presztízsének növelése, a szakmunkás pályamodell bemutatása és népszerűsítése.

gergely_ferenc_2.jpg

 

2008-ban a SZKTV vetélkedő formája megújult, látványos fesztivál-hangulatú döntővel, de nagyon komoly feladatokkal, és lehetőségekkel a végzős fiatalok számára. A versenyen megfelelő eredményt elért fiatalok mentesülnek a szakmai vizsgák alól.

Az utóbbi években négy alkalommal is jutott a döntőbe villanyszerelést tanuló Beregszászis diák, és sikerült dobogós helyeket is megcsípnünk. Három fordulója van a versenynek, az első forduló írásbeli feladatai alapján behívják a jól szereplő diákokat az előválogatóra, ahol gyakorlati és szóbeli feladatok vannak, és nyolc fő jut be az országos döntőbe.

 

Eddigi eredményeink az SZKTV versenyen villanyszerelő szakmában:

  1. Iratosi Péter 1. helyezés; Fodor Árpád 4. helyezés
  2. Nagy Imre 4. helyezés; Baji József 5. helyezés
  3. Móczó Sándor 4. helyezés
  4. Mátis Attila 1. helyezés; Szatmári Péter 4. helyezés
  5. Kiss Tibor 1. helyezés
  6. Csige Szabolcs 1. helyezés; Kovács László 2. helyezés
  7. Gavallér Szabolcs 5. helyezés, Gacsó Zoltán 6. helyezés
  8. Kovács Ferenc 4. helyezés; Császár Szabolcs 5.; helyezés Borbiró Balázs 6.  helyezés

 

A 2017-es versenyen közel ötszázan indultak, három villanyszerelő szakmát tanuló diákunknak is sikerült bejutni a döntőbe. 

Nemcsak a SZKTV versenyek „sztárjai” a Beregszásziban tanuló diákok, a Legrand villamosipari cég által szervezett villanyszerelési versenyeken is rendre kiemelkedően szerepelnek. Ennek a versenynek is nagy presztízse van. Érdekesség, hogy 2008-ban az országos döntő első 10 helyezettje közül 9 diák a Beregszászi tanulója volt.

 

Reméljük, a jövőben is lesznek sikeres és dobogós helyezést elért tanítványaink.

Az iskolai oktatás színvonala és a tanműhely ugrásszerű fejlődése minden reményre feljogosít minket!

 

Beke Bence, Hajzer István, Nagy Erzsébet Viktória