Látogatás a Napló szerkesztőségében!

 

Mi, diákújságírók nagy élménnyel gazdagodtunk, mert volt szerencsénk egy igazi szerkesztőség munkájába tekinthettünk be! Beleláttunk egy kicsit egy megyei lap, a Hajdú-Bihari Napló működésébe illetve annak elkészítési folyamataiba. Megismerkedhettünk azzal, hogy mit jelent naponta profi módon létrehozni egy napilapot. Az "idegenvezetőnk" Petneházi Attila újságíró számos érdekes információval látott el bennünket. Elmondta, hogy a lap formája panelekből építkezik, de a tartalom nagy részét minden nap „frissen” állítják elő az újságírók.

Többségben saját anyagokkal dolgoznak, 80-85%-ban helyi anyag, és 15-20%-ban hírügynökségi anyagok vannak az újságban. A lap munkatársai többnyire újságírók és szerkesztők is egyben. Mindenkinek van saját területe, ahol otthonosabban mozog, van, akit a kultúra, van, akit a gazdaság vonz, de úgy láttam, egy kicsit mindenki ért mindenhez.

 naplo.jpg

Dolgoznak a lapnál profi fotósok és főállású szerkesztők, laptördelők is, akik pillanatok alatt „varázsolnak” újságot, a számomra széttördeltnek tűnő cikkekből. Én, őszintén szólva egy kicsit bohémabbnak képzeltem az újságírók életét, de azt láttuk, hogy feszített, fegyelmezett munka folyik. Akikkel beszélgettünk, azok közül mindenki szereti a munkáját, és a kollégák között is nagyon jó a kapcsolat, de a munkának mennie kell, hogy reggelre minden háztartásban, trafikban ott legyen az újság egy ropogós példánya.

A vezető újságíró komolyan elbeszélgetett velünk a világ folyásáról, a mai fiatalokról és a modern technikáról. Jólesett nekünk, hogy egy tapasztalt újságírót érdekel a véleményünk. Megdicsért minket, hogy milyen érdeklődőek, talpraesettek vagyunk. Megerősített minket abban, hogy a szakmatanulás kifizetődő lesz a későbbi életünkben is. Elbeszélgettünk a papíralapú újságírás jövőjéről. Kiderült, hogy a Napló előfizetőinek átlagéletkora hatvan év körül mozog, ami aggasztónak tűnik, mert ha ez a generáció kifut, akkor várhatóan a drasztikusan csökken majd az újság eladása. Most körülbelül 179 000 olvasója van a lapnak, ennek a 95%-a előfizető. A lapnak vannak tematikus oldalai, mint például a Gazdaság, Rendelő, Gyógyír, Gasztronómia, Kiskert, Ingatlan, Autó, Munkavállalás, Biztonság, Multimédia stb. Péntekenként nyolc oldalas TV Plusz magazinnal együtt kerül az olvasókhoz, ami azt is jelenti, hogy péntekenként kb 3000-el többen veszik meg. Rendszeresen jelentet meg az újság különböző tematikus mellékleteket (Otthon, Egészség, Utazás, Virágkarnevál stb.)

Azért remélem még sokáig lesz papíralapon is megjelenő újság, és megmaradnak az olyan jellegű megyei lapok, mint a Napló. Mint, ahogy az újságíró is elmondta az emberek érzelmileg is kötődnek egy ilyen orgánumhoz, hiszen a helyi hírek közvetlenül érinthetnek mindenkit. Sok nagyszülő, anyuka, olvasó évtizedekig őrizgeti a lap egy-egy példányát, amiben számára kedves dolog jelent meg, akár az unokája, gyereke fotója, vagy a munkahelyéről, lakhelyéről szóló beszámoló.

Farkas Gyula, Fehértói László